Doc. PhDr. Laura Janáčková, CSc. ve své typologii popisuje 9 rozličných pacientských typů. Každý z nich má jiná očekávání a lékař by k nim měl odlišně přistupovat. Jak je poznáte? Jakou zvolit strategii komunikace? Dočtete se v našem miniseriálu.
První díl Vás seznámí s pacientem:
- stresovaným
- úzkostným
- úzkostně agresivním a
- s agresorem.
Stresovaný pacient
PROJEVY
napětí, fyziologická reakce na stres (pocení, srdce, dech...), obranná gesta
VÝRAZ
nervozita, úzkost, obavy, strach, paralýza
ŘEČ
zvýšené tempo, nelogičnost, pomlky...
PROŽÍVÁNÍ
chaotičnost, nejistota, úzkost, výrazná emocionální labilita
STRATEGIE KOMUNIKACE
- Vezměte pacienta na klidné místo.
- Srozumitelně vysvětlete současný zdravotní stav.
- Používejte hovorové výrazy a kráké oznamovací věty.
- Pokud je třeba trpělivě opakujte informace.
- Nesdělujte negativní informace, pokud nejsou jednoznačně potvrzeny.
- Odpovídejte pravdivě, nebojte se říci nevím tam, kde v tu chvíli neexistuje jednoznačná odpověď.
- Vyjádřete podporu a porozumění.
Další pacientké typy na Vás čekají na stránce www.medimerck.cz.